reklama

Hádajte, na aké cesty Slovenská správa ciest míňa rekordných 223 miliónov eur

Rozpočet na údržbu štátnych ciest je úbohý. Na opravy rozbitých vozoviek či chátrajúcich mostov takmer žiadny. Zato na cesty pre Jaguar dostala SSC od vlády priam luxusný balík.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Verili by ste, že Slovenská správa ciest (SSC) minula v roku 2017 na investície 168 miliónov eur? Nie z eurofondov, tých čerpala oveľa menej. Uvedenú sumu minula zo štátneho rozpočtu na iné projekty. Prečo je zaujímavá? Lebo v štátnom rozpočte mala iba 38 mil. €, teda o 130 miliónov menej. A rozpočet na rok 2018 – i na ďalšie tri roky – dáva SSC na investície (mimo eurofondových projektov) ledva tri milióny eur. Kde sa teda vlani vzala 56-násobne vyššia suma? A hlavne, kde sú tie nové cesty, čo za ne postavili?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ani obchvaty, ani opravené cesty

Najprv si vysvetlime, čo sa za minutú sumu dá postaviť. Napríklad dlho sľubovaný a odsúvaný obchvat Prievidze – mesta s 50 tisíc obyvateľmi – treba naň cca 50 miliónov eur. Za 168 miliónov by sa dal postaviť aj trikrát a ešte by zostalo. Samozrejme, obchvatov menších miest či obcí by sa za tie peniaze dalo postaviť viacero. Všimli ste si, že by niekde vlani pribudli?

Hľadajme teda inde. Investície by naliehavo potrebovali aj jestvujúce cesty. Hlavne zanedbané mosty, z ktorých už vyše tri stovky má SSC v zlom, veľmi zlom alebo dokonca havarijnom stave. Za 168 miliónov eur by sa nedali opraviť všetky, ale desiatky mostov určite áno. V skutočnosti sa neopravili. Aj v roku 2017 mosty v zlom stave po celom Slovensku ďalej pribúdali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rekordné investície zo štátnej kasy nevidno ani na opravených vozovkách. Nielen subjektívne, podľa pozorovaní vodičov. Aj podľa oficiálnych štatistík je vyše 1300 km štátnych ciest I. triedy v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave. Napriek rekordnej sume na investície SSC sa aj v roku 2017 ich stav ďalej zhoršoval.

Prednosť má Jaguar

Odpoveď, kde SSC minula rekordný balík peňazí, v štátnom rozpočte nenájdete. Prezrádza ju až Centrálny register zmlúv: Príprava cestnej infraštruktúry – strategický park Nitra. Zmluvne dohodnutá čiastka 223 miliónov eur. O takejto veľkej zákazke SSC najmenej desať rokov ani nechyrovala. A ani túto neobstarávala. Nebol na to dôvod, keďže jej predmetom nie je rozvoj ani obnova štátnych ciest I. triedy. Zákazku obstarala a podpísala štátna eseročka MH Invest a až dodatočne ju previedla na SSC. Prečo? To by mali zodpovední dôveryhodne vysvetliť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

INEKO predpokladá, že môže ísť o snahu skryť pred inštitúciami Európskej únie priveľkú štátnu pomoc pre Jaguar Land Rover. Schválená je totiž len do výšky 125 miliónov eur. Aj preradením časti výdavkov do agentúry, ktorá nerieši investíciu Jaguaru, ale rozvoj siete štátnych ciest. Lenže v tomto prípade rozhodne nešlo o medzinárodné cestné ťahy ani štátne cesty, o ktoré sa má starať SSC. Za obrovský rozpočet sa pri Nitre stavali prevažne účelové komunikácie. Pre Jaguar a niekoľko jeho subdodávateľov.

Porovnanie na neuverenie

Skutočná hodnota sumy 223 miliónov eur sa ťažko predstavuje. Preto ešte jedno porovnanie. Na údržbu a opravy ciest I. triedy v celej SR dostáva SSC od vlády iba 40,5 milióna eur ročne. To je spolu na udržiavanie zjazdnosti ciest v zime aj na opravy vozoviek, mostov, zvodidiel či dopravného značenia po zvyšok roka. Odborná verejnosť i vládni analytici už roky volajú po tom, aby sa táto suma zvýšila a cesty po celej krajine nemuseli ďalej degradovať. Vláda napriek tomu chýbajúce peniaze na štátne cesty doteraz nevyčlenila. Zato do priemyselného parku Nitra naliala iba cez SSC sumu, ktorá je 5,5-násobkom jej ročného rozpočtu na vyše tritisíc kilometrov ciest. Keď budete najbližšie hromžiť na rozbitú štátnu cestu kdekoľvek na Slovensku, spomeňte si, komu za to môžete ďakovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zákazka na prípravu cestnej infraštruktúry pre strategický park Nitra pritom nie je jediná, ktorá stojí za pozornosť. Netvorí ani zďaleka celé výdavky daňových poplatníkov, ktoré vláda minula, aby za akúkoľvek cenu uspokojila Jaguar Land Rover a získala jeho investíciu. Hoc aj do regiónu, ktorý na ňu nie je odkázaný. Len nech sa konečne vláda Roberta Fica môže pochváliť veľkým investorom. Viac o masívnej podpore parku pri Nitre si môžete prečítať TU.

Ján Kovalčík, analytik INEKO

Tento výstup je súčasťou projektu, ktorý je podporený z Európskeho sociálneho fondu cez operačný program Efektívna verejná správa. Vznikol aj vďaka podpore Fondu pre transparentné Slovensko v Nadácii Pontis.

Ak sa Vám aktivity a činnosť inštitútu INEKO zdajú prínosné, budeme radi, ak nás podporíte v našej ďalšej práci. Ďakujeme.

INEKO

INEKO

Bloger 
  • Počet článkov:  115
  •  | 
  • Páči sa:  42x

INEKO je mimovládna nezisková organizácia, ktorá podporuje ekonomické a sociálne reformy s cieľom odstraňovať prekážky dlhodobého pozitívneho vývoja slovenskej ekonomiky a spoločnosti. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu