NDS opäť predražuje diaľnice. Vyhodí za dve stavby 100 miliónov navyše?

Autor: INEKO | 20.6.2016 o 10:59 | (upravené 20.6.2016 o 12:32) Karma článku: 10,46 | Prečítané:  6071x

Národná diaľničná spoločnosť pri najväčších zákazkách obmedzila súťaž a hrozí, že ich výrazne preplatí. O sumu, za akú sa dá postaviť 10 – 15 km rýchlociest R2 či R3 alebo opraviť 500 km ciest I. triedy.

V máji Národná diaľničná spoločnosť (NDS) otvárala obálky s cenovými ponukami uchádzačov o zákazky na tri veľké diaľničné stavby. Najväčšie, aké tendrovala od roku 2014. Spolu za bezmála 800 miliónov eur.

Z cenových ponúk NDS konečne nerobila tajnosti. Poviete si, to je snáď samozrejmosť. V prípade NDS roky nebola. Iný prístup demonštrovalo nové vedenie prizvaním zástupcu médií (Denníka N) na otváranie ponúk. Správu s menami a cenovými ponukami jednotlivých uchádzačov zverejnila sama NDS ešte v deň otvorenia ponúk tu.

Žiaľ, to čo ukazujú, sú už podstatne horšie správy. O organizovanom predražovaní diaľnic v SR.

Suma najnižších ponúk na výstavbu troch úsekov D1 a D3 predstavuje až 793 mil. eur. Prvýkrát je vyššia ako predpokladaná hodnota zákaziek (778 mil. eur).

Väčšina ponúk nad expertízou

Vôbec prvýkrát sa stalo, že väčšina uchádzačov si zapýtala ceny nad úrovňou predpokladanej hodnoty zákazky (vychádza zo štátnej expertízy).

Najnižšia ponuka presahujúca 90 % predpokladanej hodnoty sa za uplynulých deväť rokov vyskytla iba dvakrát (z 24 stavieb diaľnic). Teda výnimočne. Tentoraz však ponuky pri všetkých troch tendroch začínajú na 94 percentách, 96 percentách a v jednom prípade dokonca 120 percentách predpokladanej hodnoty zákazky!

Prameň: www.uvo.gov.skwww.ndsas.sk, prepočty INEKO

Natískajú sa možné logické vysvetlenia. Ministerstvo snáď konečne opravilo ceny, z ktorých počíta dlho nadhodnotené štátne expertízy. Alebo NDS znížila predpokladanú hodnotu podľa cenovej databázy, ktorú má z reálnych stavieb. Kiežby. Realita je však iná. Štátne expertízy na uvedené tri stavby sú z rokov 2007 až 2009. A NDS ich smerom nadol nekorigovala. Čo sa teda stalo?

Žiaľ, nemáme k dispozícii jednotkové ceny materiálov a prác či jednotlivých objektov z ponúk. Ich porovnanie aj s inými stavbami by určite mala urobiť NDS, a to prv, než súťaže uzavrie.

V prípade dvoch stavieb s najnižšími ponukami nad úrovňou 42 resp. 45 miliónov eur na 1 km diaľnice je zrejme namieste zhodnotenie primeranosti technického riešenia i požiadaviek obstarávateľa. Uvedené ceny totiž významne prevyšujú úroveň, za akú sa stavajú v iných krajinách nielen bežné ale aj náročné tunelové úseky diaľnic.

Dokonca aj na Slovensku sa cena na enormných vyše 40 mil. eur/km vyšvihla iba jediný raz. Na krátkom úseku D3 Žilina Strážov – Brodno, tam však celú polovicu dĺžky tvorí tunel a zvyšok estakáda ponad vodnú nádrž. Napríklad tender na asi najznámejší ťažký úsek D1 s tunelom Višňové priniesol v roku 2012 ponuky v rozpätí od 25 do 35 mil. eur na kilometer.

Aktuálny úsek D3 pri Čadci obsahuje náročné mosty, úsek D1 v Prešove aj tunel. No sotva sa dajú považovať za náročnejšie ako tunelové úseky D1 pri Žiline. Prečo potom ceny v prepočte na kilometer vystrelili na 42 – 44 mil. eur, resp. 45 – 47 miliónov eur?

Túto otázku by mala zodpovedať NDS, resp. rezort dopravy. Jeden možný dôvod je však zjavný už teraz.

Náhoda, či dohoda?

Na dve stavby dostala NDS po tri ponuky, a to od rovnakých konzorcií. V podobnej hodnote – všetky ponuky sa vtesnali do rozpätia 3 %, resp. 4 %. V rokoch 2010 až 2012, keď v desiatich tendroch NDS k dohodám o cene medzi uchádzačmi nedošlo, sa rozdiely medzi najnižšou a najvyššou ponukou pohybovali od 20 % do 40 % (na stavbe D1 Dubná Skala – Turany to bolo až 47 %, čo však za benchmark nepovažujeme, keďže tam Váhostav ponúknutú cenu zjavne podstrelil).

Iba troj- či štvorpercentné rozpätie všetkých ponúk v dvoch aktuálnych tendroch je na takýchto stavbách mimoriadne neobvyklé. Indikuje, že sa mohlo súťažiť len naoko. Najmä keď jedno z konzorcií tvoria menšie stavebné firmy, ktoré na podobne náročných stavbách robievajú len subdodávateľov.

Reálny potenciál zvládnuť stavby ako D1 Prešov západ – Prešov juh a D3 Čadca Bukov – Svrčinovec mali pravdepodobne len dve z konzorcií, ktoré predložili ponuky: Eurovia-Doprastav-Metrostav a Strabag-PORR-Hochtief. Každé dalo najnižšiu ponuku na jednu zo stavieb. Ak by sa aj v treťom tendri stretli len tri opakujúce sa konzorciá, na základe najnižšej ceny by v ňom vyhralo tretie z nich.

Aspoň niekde sa naozaj súťažilo

Našťastie, aspoň v jednom z aktuálnych veľkých tendrov NDS je ponúk päť (tri opakujúce sa konzorciá + dvaja ďalší uchádzači). V tomto prípade je najnižšia ponuka celých 22 % pod najvyššou. Podala ju Skanska SK, jediná firma, ktorá išla do súťaže sama. S cenou vyše 197 miliónov eur.

Prameň: www.ndsas.sk, prepočty INEKO

Oproti ponukám konzorcií vedených Doprastavom a Strabagom na túto stavbu (D1 Budimír – Bidovce) to znamená úsporu 52 – 54 miliónov eur. Pre porovnanie, za takúto sumu sa dá obnoviť – vymeniť asfaltový kryt aj ložnú vrstvu vozovky – vyše 200 km zanedbaných ciest I. triedy.

Podozrivý postup NDS

Nemohla NDS podobne nižšiu ponuku dostať aj na ostatných dvoch stavbách? A ušetriť štátu peniaze na opravu ďalších cca 500  km rozbitých ciest? Pravdepodobne áno. Stačilo by súťaže vyhlasovať postupne, s odstupom aspoň dvoch mesiacov. Aby sa viac firiem mohlo pobiť o každú zo zákaziek.

Ako postupovala NDS?

Prvý tender vyhlásila v polovici mája 2015, ďalšie dva začiatkom júna. Predložiť žiadosti o účasť v užšej súťaži (a splniť náročné podmienky účasti) mohli záujemcovia do 15., resp. 29. júna 2015. Teda na tri veľké stavby v rovnakom čase. Podobne veľkých tendrov pritom NDS nevyhlasuje tak veľa, že by sa pritom nedalo vyhnúť ich časovej kolízii. V roku 2014 nevyhlásila žiadny, v roku 2015 iba tieto tri. Vyhlásenie všetkých troch v rovnakom čase je teda podozrivé. Ak by mal niekto záujem na tom, aby sa potenciálni uchádzači medzi sebou dohodli, neurobil by to inak.

Vyslovene protisúťažne neskôr NDS nastavila aj ďalšie dôležité lehoty – na predkladanie ponúk. V jednom z tendrov na 22. decembra 2015, v ďalších dvoch zhodne na 4. januára 2016. 

Zjednodušene povedané, NDS dala firmám na výber: vyberte si len jednu stavbu, o ktorú sa pobijete, alebo sa dohodnite. Otváranie obálok s ponukami ukázalo, kde ktorá voľba prevážila.

Pre lepšie porozumenie treba vysvetliť, že príprava kvalitnej cenovej ponuky na diaľničnú stavbu si  vyžiada minimálne dva mesiace práce. Nie jednotlivca ale tímu odborníkov, ktorý by mal premyslieť a preskúmať najefektívnejšie riešenia. Pre dobrú ponuku je dôležitý aj dostatok času na vyrokovanie podmienok dodávok desiatok rôznych materiálov a služieb, často s dodávateľmi v konkrétnom regióne.

Dobre oceniť v rovnakom čase tri diaľničné stavby, všetky veľké, je tak pre jednu firmu prakticky vylúčené. Časová kolízia podobných tendrov vedie k združovaniu aj veľkých firiem do konzorcií, a teda zníženiu počtu súťažiacich. A tiež k zníženiu kvality a výhodnosti predložených ponúk. Je teda v rozpore so záujmom o hospodárnosť pri vynakladaní verejných zdrojov.

Zmarené tendre treba zopakovať

Pri uvedenom postupe NDS možno považovať za úspech, že v jednom z tendrov sa nakoniec predsa súťažilo. Ďalšie dva tendre možno považovať za zmarené, a to s výrazným prispením síce legálneho ale inak nevhodného – až trestuhodného postupu obstarávateľa.

Zatiaľ ide o zodpovednosť predchádzajúceho vedenia ministerstva a NDS. Škoda stále nie je dokonaná, k podpisu zmlúv ešte nedošlo. Nový minister dopravy i ním dosadený šéf NDS však majú čo naprávať. Ich rozhodnutie o najväčších zákazkách NDS (spolu za vyše 595 mil. eur) ukáže, ako silný je ich mandát zodpovedne gazdovať.

INEKO odhaduje, že zopakovanie súťaží na stavby D1 a D3 v Prešove a Čadci (spolu 13,5 km) môže oproti aktuálnym ponukám ceny podstatne znížiť. Ak by to prinieslo najnižšie ponuky 22 % pod úrovňou najvyšších už predložených ponúk (ako v súťaži na D1 Budimír – Bidovce), ušetrilo by sa vyše 114 miliónov eur. Za takúto sumu by sa dalo postaviť 10 - 15 km rýchlostnej cesty R3 na Orave alebo R2 na juhu stredného Slovenska (v polovičnom profile, ktorý tam nadlho postačuje). Alebo opraviť približne 500 kilometrov rozbitých ciest I. triedy.

Ján Kovalčík, analytik INEKO

Tento výstup vznikol aj vďaka finančnej podpore Fondu pre transparentné Slovensko v Nadácii Pontis a Veľvyslanectva USA v SR.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?