Kauzám sa najviac venujú v denníku SME

Autor: INEKO | 20.5.2015 o 10:21 | (upravené 1.6.2015 o 8:11) Karma článku: 10,72 | Prečítané:  4901x

Denník SME a jeho webový portál najviac informovali o desiatich vybraných kauzách z nedávneho obdobia a navyše 7 z 10 káuz aj otvorili. Analýza vzhľadom na krátku existenciu nezachytáva pôsobenie Denníka N.

article_photoarticle_photo

Poznámka: Infografiku priebežne spresňujeme a aktualizujeme. Dátum poslednej aktualizacie: 29.5.2015

Z pohľadu prínosu médií pre spoločnosť je dôležitým znakom, ako často otvárajú významné kauzy a ako intenzívne informujú o ich vývoji. S cieľom priniesť verejnosti aspoň čiastočný prehľad o týchto skutočnostiach, sme sa rozhodli preskúmať, ako rýchlo a ako často médiá informovali o desiatich vybraných kauzách z nedávneho obdobia. Ide najmä o kauzy, ktoré sa týkajú vysoko postavených politikov alebo predstaviteľov verejných inštitúcií, alebo pri ktorých existuje podozrenie z plytvania verejnými zdrojmi. Analýza vzhľadom na krátku existenciu nezachytáva pôsobenie Denníka N.

Hlavné zistenia:

  • Denník SME a jeho webový portál sme.sk mali najvyšší počet výstupov k sledovaným kauzám a navyše 7 z 10 káuz aj otvorili. Z celkového počtu 1241 zaznamenaných mediálnych výstupov malo sme.sk 121 (9,8%) a denník SME 116 (9,3%), čo dokopy tvorí pre SME 19,1% z celkového počtu výstupov. Po SME nasledovali Hospodárske noviny a hnonline.sk s dokopy 107 výstupmi (8,6%) a na treťom mieste RTVS (rozhlas aj televízia) so 103 výstupmi (8,3%).
  • Popri SME otvoril samostatne kauzu už len týždenník Plus 7 dní – išlo o kauzu „pokuta pre Foraia“, v ktorej ako prvý upozornil na kauzu nepriznaného úveru na luxusný byt riaditeľa Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Kauzu predraženého nákupu CT-čka v piešťanskej nemocnici otvorila spolu so SME aj televízia Markíza. Kauzy MH Development a KOMED otvorilo viacero médií v rovnakom čase.
  • RTVS vedie v informovanosti spomedzi televízií, jej komerčné kolegyne zareagovali na kauzy vždy (s výnimkou Markízy v kauze CT-čko) až keď došlo na významnú udalosť ako odvolávanie ministra a podobne.
  • Medzi týždenníkmi najviac informoval o kauzách Plus 7 dní tesne nasledovaný Trendom.
  • Komerčné rádiá Expres a Fun venujú spravodajstvu a publicistike menšiu časť vysielacieho času ako verejnoprávne Rádio Slovensko, čo sa prirodzene premietlo na menšom počte výstupov. Do Fun rádia sa väčšina káuz vôbec nedostala.
  • O kauze Pandury niektoré médiá (Plus 1 deň, Pravda, Hospodárske noviny) informovali v októbri 2012, keď bol zatknutý hlavný podozrivý, ako o českej korupčnej kauze a opomenuli fakt, že je v nej zapletený slovenský podnikateľ Miroslav Výboh, blízky premiérovi, aj keď to bolo od začiatku známe. Slovenských aktérov spomenuli iba SME a Rádio Slovensko. Až v roku 2013 priniesol Trend obsiahly článok, v ktorom opisoval blízky vzťah podnikateľa s premiérom.
  • Neefektívnu reklamu na sladkovodné ryby odignorovali všetky televízie aj rádiá, týždenníky, z denníkov Pravda, a aj väčšina webových portálov. O kauze písali len SME , Hospodárske noviny a Plus 1 deň v tlači aj na webe. A to aj napriek tomu, že koncom roka 2014 už bolo jasné, že reklama bola neefektívne zadaná médiám s nízkou sledovanosťou a počúvanosťou a úplne sa minula účinku.
  • Kauzu Star EU otvorilo sme.sk, počet výstupov v ďalších médiách výrazne stúpol až na piaty deň. Nasledovali skoro tri týždne relatívneho ticha, počas ktorého kauzu živilo najmä SME . K téme sa vrátilo viacero médií, až keď opozícia avizovala odvolávanie ministra práce Jána Richtera.
  • Na kauzu Paywell ako prvé upozornilo opäť sme.sk, ale tentokrát v tom bolo samotné až mesiac, kým si pochybnú firmu s nejasnou vlastníckou štruktúrou všimli aj iné spravodajské webstránky a RTVS . Ostatné televízie znovu zareagovali až v deň odvolávania ministra financií Jána Počiatka.
  • Kauza predraženého jedla v nemocniciach sa už na druhý deň ocitla na väčšine portálov a na tretí aj vo väčšine denníkov, okrem Pravdy.
  • Kauze KOMED sa počas nami skúmaného obdobia vôbec nevenovali televízia TA3, rádiá Expres a Fun a neobjavila sa ani v tlačenom .týždni, Trende a Novom čase. Najviac o nej informovali denníky Pravda a SME .
  • Kauzu Port Service otvoril denník SME . Nespomenulo ju len Fun rádio a najviac o nej písali Hospodárske noviny a hnonline.sk.
  • Prípad MH Development sa objavil vo viacerých médiách naraz v októbri 2014 po upozorneniach poslanca Miroslava Beblavého. Najintenzívnejšie o kauze informovali TA3 a Rádio Slovensko, naopak .týždeň spomenul MH Development len vo video reportáži na webe, do tlače sa nedostal.
  • Kauzu „pokuta pre Foraia“ otvoril týždenník Plus 7 dní ešte vo februári 2014 a najviac o nej písala Pravda. V januári 2015 ústavný súd pokutu potvrdil a prípad spomenulo okrem Pravdy aj SME . Celkovo sa prípadu médiá venovali veľmi málo, v komerčných televíziách ani rádiách sa neobjavila vôbec.

Denníky: Počet mediálnych výstupov týkajúcich sa vybraných káuz

Zdroj: INEKO

Poznámky k metodike: Zamerali sme sa najmä na kauzy, ktoré rezonovali médiami v druhej polovici roka 2014 a začiatkom 2015, pričom niektoré prebiehali už niekoľko rokov. Keďže väčšina káuz ešte nie je uzavretá, výskum sme časovo ohraničili. Vybrali sme kauzy, ktoré boli spojené s vysokými štátnymi úradníkmi alebo plytvaním verejnými financiami. Kauzy, ktoré sme vybrali, mali rôzne dlhé trvanie, od niekoľkých týždňov až po niekoľko rokov, čo sa odrazilo aj na množstve výstupov. Z kapacitných dôvodov sme sa zamerali na počty článkov, mieru investigatívy sme hlbšie neposudzovali.

Podrobnú analýzu s grafmi a popisom káuz nájdete TU.

Dominika Galmišová

Autorka vypracovala analýzu počas jej polročnej stáže v inštitúte INEKO . Stáž sa uskutočnila v rámci programu „Think Tank Young Professional Development Program“ pre mladých absolventov vysokých škôl a darom ju podporil Foundation Open Society Institute v spolupráci s Think Tank Fund of the Open Society Foundations. Analýzu sme mohli zostaviť aj vďaka prístupu do archívu mediálnych výstupov spoločnosti Newton Media.

Blog môžete podporiť na Vybrali.sme.sk.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?